Spectaculaire grotten en fantastische uitzichten

19 november 2019

De eerste dagen in ons busje

Na alle hectiek van de inmiddels lange dag waarop we ons busje hebben gekocht, besloten we de drukke stad te verlaten en naar de oceaan te gaan. We zochten een mooi plekje op waar we gratis konden overnachten en hebben bij aankomst bijna direct onze oogjes dicht gedaan. De volgende dag moest er nog genoeg gebeuren. We hebben eerst de hele camper schoongemaakt en goed bekeken hoe alles precies werk, hierna hebben we een aantal benodigdheden voor in de de bus zelf gekocht, zodat we al onze spullen netjes op konden bergen.

Waipu Caves

De volgende dag besluit ik ’s ochtends eens op te zoeken of er ook gratis glowworm caves in Nieuw Zeeland te vinden zijn. Op mijn vorige reis in Nieuw Zeeland ben ik bij de bekendste grotten geweest, maar hier zat ook een flink prijskaartje aan. Bovenaan een lijstje dat ik op internet vond stonden de Waipu caves, ik besluit een kijkje te nemen op Google Maps. Wat een toeval, dit licht precies op de route die we voor vandaag in gedachte hadden. We besluiten er naar toe te gaan en een kijkje te nemen. We komen aan op de plek van bestemming en zien een bord staan waarop “Waipu cave track” staat. We wandelen ongeveer 45 minuten een hoge heuvel op, wanneer we tot onze verbazing zien dat de grotten blijkbaar aan het begin van het pad waren en niet aan het einde. We genieten even van het mooie uitzicht en gaan weer op de weg terug.

Aan het einde van het wandelpad was daar inderdaad de ingang van de glowworm caves. We gaan naar binnen. Er is niemand te zien in de grot en dat vinden we allebei eigenlijk helemaal niet zo erg. Het is wel een keer leuk als een plek niet zo toeristisch is. We klauteren zo’n 100 meter de grot in, steken een beekje over en klauteren nog iets verder tot we naar boven kijken en daar de eerste paar glowworms zien. Het zag er mooi uit maar was nog niet spectaculair te noemen. De grot lijkt nog dieper te zijn, dus we gaan door. Het was denk ik zo’n 200/300 meter toen we geen hand meer voor ogen konden zien, het was hier echt pikkedonker. Gelukkig hebben we beide onze telefoon mee, waarop we een zaklamp hebben. We besluiten na een poosje onze zaklamp uit te doen en naar boven te kijken en ja hoor, het was net of we naar de sterren aan het kijken waren. Waar je ook keek, overal om je heen zag je piepkleine blauwe lichtjes. Dit was voor mij tot nu toe het mooiste wat we gezien hebben deze reis, deze ervaring ga ik niet zomaar vergeten.

Whangarei

We worden wakker op een parkeerplaats in Whangarei, de plek waar we de vorige dag hadden besloten te overnachten. Na een trage ochtend gaan we op pad naar het A. H. Reed Memorial Kauri Park. Dit is een bos met bomen die wel meer dan 500 jaar oud zijn. Na een mooie wandeling door dit bos met bijzondere bomen komen we uit bij Whangarei Falls, een waterval van 26 meter hoog. Dit ziet er in het echt toch wel iets spectaculairder uit dan ik in eerste instantie dacht. We maken een paar foto’s lopen een stukje door naar de bovenkant van de waterval, rusten hier eventjes uit en besluiten weer terug te gaan naar de bus.

Whangaumu Bay

Via een app die we beide hadden gedownload die ons kon helpen bij het vinden van overnachtingsplekken kwamen we uit bij een wel heel mooi kampeerterrein, helaas stonden hier al 5 campers en was er geen plek voor een 6e. We rijden een paar kilometer door naar Whangaumu Bay, waar ook alle goede plekken al bezet zijn. Een paar honderd meter verderop bevond zich ook een overnachtingsplek, alleen dan zonder voorzieningen. We besluiten hier toch maar de nacht te besteden omdat we te moe waren en te veel honger hadden om door te gaan.

We staan een poosje van het fantastische uitzicht te genieten als we, wat leek op kleine vissen, uit het water zien springen. Emma komt met het idee om het strand op te gaan om het van wat dichterbij te gaan bekijken. Helaas weten we nog steeds niet wat we nou precies zagen in het water, maar als Emma niet met het idee was gekomen om naar het strand te gaan hadden we nooit gezien wat we hierna zagen. We zien allebei iets bewegen nog geen meter van de kust, ik dacht iets te zien wat leek op een slang of een aal, omdat het op een hele vreemde manier door het water bewoog. Ik loop iets dichterbij en tot mijn verbazing zie ik op ongeveer een meter afstand een enorme pijlstaartrog zwemmen. We volgen hem een poosje voor hij besluit weer naar het diepere te gaan.

Als de betere overnachtingsplekken niet vol hadden gestaan, hadden we dit ook niet meegemaakt. Zo kun je dus bij elk kleine beetje pech, toch weer iets moois meemaken.